Thursday 25 October 2012

Aidiladha menjelma...peluang menyemai benih baru

Salam aidiladha buat pembaca yang beragama Islam...

Hajat dihati nak post 2-3 hari lepas,tapi dok busy dgn gardening activity membuatkan baru hari ni mengupdate blog ni. Kalau ikutkan pun dah dekat sebulan tak update blog ni sebab busy dengan study. Nak balik rumah pun xdapat sampaikan tempoh membaja pokok dh lari.

Hampir 3 minggu tak dapat jalankan aktiviti berkebun dan akhirnya dapat juga. Pulang ke rumah tercinta dan membelek tanaman adalah perkara pertama saya diwaktu mid term macam ni. Tapi yang membuatkan saya lebih teruja bila benih yang diorder sampai, maka bermulalah aktiviti menyemai. Antara yang disemai ialah 3 jenis kacang yang rare di Malaysia, 2 jenis jagung popcorn, rainbow chard, chiogga beetroot, rosa bianca eggplant dan 2 jenis radish (long scarlet, white icicle).

Selain itu, saya juga ada membuat ujian cambahan untuk benih herbs yang bakal dijadikan micro salad atau microgreen. Pernah dulu saya buat ujian ni dan catatkan kadar percambahan benih tapi sayang kertas tersebut dah TERbuang. Jadi terpaksalah saya buat semula. Apa yang membuatkan badan saya di kampus, otak di rumah ialah hasil semaian 3 minggu lepas. Alhamdulillah 80% menjadi.

Pelbagai jenis terung seperti terung asam,terung susu dan banyak lagi mula tumbuh. Begitu juga keluarga brassica seperti kobis cina dan kailan yang disemai menjadi. Apa yang saya lakukan ketika menyemai benih tersebut beberapa minggu lalu ialah meletakkan pasu semaian di atas dulang berisi air dan tutup dengan akuarium. Ini mengelakkan hujan menimpa tanah dan benih dapat bercambah dengan suhu yang agak tinggi.

Kini saya mula sibuk mengalih anak pokok, membaja dan menuai pokok. Tak ketinggalan orkid yang 3-4 tahun tak berbunga mula berbunga dan herbs yang juga berbunga. Sibuk juga saya ambil gambar. Akhir kata, selamat menyambut hari raya aidiladha buat semua umat Islam.

Wassalam.

3 comments:

  1. MicroTouch Titanium Trimmer - Retina Cartridge - Titanium Art
    The Titanium Trimmer is citizen titanium dive watch a trekz titanium pairing new titanium flashlight design for samsung watch 3 titanium the SEGA Genesis and Mega mens titanium watches Drive, and has been designed by a talented team of engineers.

    ReplyDelete