Tuesday 14 February 2012

Thyme

 



Struktur pokok thyme


Thyme ialah herba yang berasal dari Mediterranian. Herba ini merupakan pokok herba saka berdaun kecil dan tirus, berwarna hijau, mempunyai rasa dan bau seakan-akan mint. Thyme sebenarnya tergolong dari keluarga mint. Pokok ini tumbuh menegak dengan tinggi sehingga 8cm dan lebar sehingga 45cm. Bunga thyme berwarna putih atau ungu.


 Ia ditanam untuk dua fungsi utama; hiasan atau tutup bumi dan masakan atau perubatan. Dalam perubatan, rasa thyme yang kuat disebabkan kewujudan thymol (sejenis bahan anti-septik) digunakan sebagai bahan aktif dalam cecair kumur  atau pembersih mulut seperti Listerin. 

Bunga thyme dengan resolusi tinggi

 Thyme yang digunakan dalam masakan  adalah common thyme (juga dikenali sebagai english thyme, garden thyme dan french thyme) . Ada juga jenis lain seperti lemon thyme (mempunyai bau seakan-akan lemon), orange thyme, caraway thyme(rempah seperti jintan) dan sebagainya. Thyme digunakan meluas dalam masakan Mediterranian dan Perancis. Dalam masakan Perancis, thyme digunakan dalam sebagai komponen untuk bouqet garni dan herbes de provence.

Herba ini sesuai digandingkan bersama pelbagai jenis herba dan rempah. Satu keistimewaan thyme ialah tiada kesan sampingan seperti bau dan rasa jika digunakan secara berlebihan (tidak overpower). Thyme kebiasaanya digunakan dalam pembuatan stok, sup, stew, sos, omelette, croquette, perapan dan masakan bersama daging, ikan dan ayam. Ia juga sesuai dipadankan bersama tomato.
 
Daun thyme segar

 Tumbuhan ini boleh didapati sepanjang tahun. Thyme biasanya dijual dalam bentuk segar atau kering. Thyme segar dijual bersama ranting dalam bungkusan kecil dan pokok di dalam pasu kecil. Thyme kering pula dijual dalam bentuk daun sahaja. Kebiasaannya, dalam masakan hanya daun thyme sahaja yang digunakan dengan cara mencincang halus. Walaubagaimanapun, rantingnya juga digunakan dalam pembuatan sup dan stok tetapi dibuang sebelum dihidangkan.

Bunga thyme juga digunakan sebagai bahan campuran di dalam salad dan hiasan makanan. Selain itu, di Sepanyol banyak penternak lebah yang menghasilkan madu lebah berasaskan nectar dari bunga thyme. Jenis pokok thyme yang digunakan ialah wild thyme, iaitu jenis thyme penutup bumi yang banyak terdapat di hutan. Lebihan thyme boleh dikeringkan, dibekukan atau dibuat minyak berperisa untuk masakan.

Thyme boleh ditanam di Malaysia dan hidup subur dalam keadaan cuaca yang panas. Kebiasaanya thyme ditanam menggunakan biji benih, keratan batang, anak pokok atau pembahagian akar. Biji benih thyme sangat halus dan akan bercambah dalam tempoh dua hari. Tumbuhan ini mahukan sinaran matahari dan juga tanah yang mempunyai saliran yang baik. 

Sejarah ringkas mengenai thyme, ia digunakan sejak zaman purba Greek dan Rom lagi. Mereka menggunakan thyme sebagai pewangi mandian, wangian rumah ibadat, perasa tambahan dalam keju dan minuman beralkohol.

Daun thyme segar yang direndam dalam air panas dan dijadikan teh mampu mengubati batuk dan masalah bronkhitis. Ia juga digunakan untuk masalah pernafasan dan didapati dalam bentuk cecair.
Thyme juga digunakan sebagai bahan untuk mencairkan kahak.




1 comment:

  1. assalamualaikum..mana nk beli daun tyhme ni yang segar dari pasu kecil tu?

    ReplyDelete