Monday 10 September 2012

Acerola

Acerola ialah nama yang biasa digunakan selain barbados cherry. Selain acerola, ia juga dikenali dengan nama west indian cherry dan juga wild crepemyrtle. Nama saintifiknya ialah malphigia emarginata. Tumbuhan ini dikatakan berasal dari Amerika selatan dan Mexico.

Ia kini banyak ditanam di negara-negara tropika seperti India dan negara sub tropika seperti Jepun. Kini acerola mudah ditemui dikebanyakan negara asia.

Sedikit penerangan mengenai ciri fizikal pokok ini, ia mempunyai akar tunjang pendek yang membolehkan pokok ini tumbang ditiup angin, tumbuh pada kadar 2-3 meter tetapi kadangkala sehingga 6 meter, berdaun hijau berbentuk bujur dan mempunyai bunga berwarna merah jambu pudar dengan 5 kelopak.

Buahnya bulat berwarna hijau semasa muda dan merah atau oren apabila masak. Bijinya terdiri dari tiga bahagian dan menghasilkan rasa yang masam. Walaubagaimana pun, ia boleh menghasilkan buah yang manis jika ditanam dengan cara yang betul.

Pokok ini boleh dibiakkan dengan biji dan keratan batang. Disebabkan pokoknya yang kecil, ia dijadikan hiasan dan juga teduhan. Ada juga yang menjadikan pokok ini sebagai bonsai.

Penggunaan buah pula biasanya dijadikan jus. Ekstrak dan isinya digunakan sebagai makanan kerana mempunyai kandungan vitamin C atau asid askorbik yang sangat tinggi. Ada juga yang menjadik an acerola sebagai makanan bayi.

Secara nutrisi, buahnya sangat kaya dengan vitamin C yang bertindak sebagai anti-oxidant dan nutrien lain seperti vitamin A, B1, B2, B3, carotenoid dan bioflavonoid. Dikatakan terdapat 1677.6 mg vitamin C bagi setiap 100 gm buah ini.

Pokok acerola hidup ditanah berpasir dan menerima panas sepanjang hari. Ia  juga boleh ditanam didalam pasu. Baja yang biasa digunakan ialah baja hijau ketika pokok masih muda dan ditambah baja merah atau bunga untuk menggalakkannya berbunga seterusnya menghasilkan buah. Baja organik juga sesuai digunakan keatas pokok ini.

Saya sendiri menanam pokok ini didalam pasu disebabkan ruang yang terhad dan membentuk pokok tersebut agar menjadi bonsai. Pokok yang ditanam beberapa bulan mula berbuah tetapi tidaklah banyak pada permulaan.

Untuk gambar barbados cherry, klik sini.

2 comments:

  1. Assalam.. di mana saya boleh dapatkan benih? Jualkan keratan atau anaknya untuk saya boleh? tq wizanzaini@gmail.com Ipoh Perak

    ReplyDelete
  2. Wsalam..buat masa ni belum ada lagi anak benih.jika ada insyaAllah sy akan beritahu..

    ReplyDelete